På en sommerferie i Spanien fandt duo løsningen på en kæmpe detailudfordring
Yassin Ayoub og Milo Mingolla Kielgast er begge 18 år og studerende.
Begge er de autodidakte udviklere og har - ifølge Yassin - "siddet på Youtube siden 9. klasse og lært det hele fra bunden".
Men de besidder også begge et gigantisk iværksættergen.
Det kan ende med at komme en lang række af detailbranchens onlineaktører til undsætning, når en lovgivning træder i kraft 1. oktober i år.
Her bliver det nemlig lovpligtigt at aldersverificere sine kunder, når man som virksomhed sælger tobak, nikotin eller alkohol.
Sådanne systemer er dog dyre og tunge for de fleste webshops at stable på benene.
Men netop her kommer iværksætterduoens seneste projekt, VerifyID, ind i billedet.
- Vi sad på en sommerferie i Spanien og så et opslag i én af de her iværksættergrupper, hvor der blev spurgt efter løsninger på den nye lovgivning for aldersverificering i onlinehandlen, siger Yassin Ayoub til RetailNews og tilføjer:
- Det blev vi nødt til at finde en løsning på.
Duoen brugte dernæst nogle uger på at udtænke en konkret software.
Og helt præcist 28. august var VerifyID så klar til lancering.
Lovgivningen kort
- Fra 1. oktober 2024 vil Sikkerhedsstyrelsen føre kontrol med, at alle webshops, der sælger tobak, nikotin og/eller alkohol til forbrugere, har et effektivt IT-system til alderskontrol.
- Systemet skal kunne verificere, om køber er over aldersgrænsen, inden salget gennemføres.
- En pop-up-boks, der for eksempel spørger, om køber er over 18 år, er ikke længere tilstrækkelig - kundens alder skal verificeres, inden salget gennemføres.
- Hvis en webshop, der sælger alkohol, har et ineffektivt alderskontrolsystem, vil bødeindstillingen første gang være på 10.000 kr.
- Hvis en webshop, der sælger tobak, tobakssurrogater, e-cigaretter eller urtebaserede rygeprodukter, har et ineffektivt alderskontrolsystem, vil bødeindstillingen første gang være på 25.000 kr.
- Det bemærkes, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet er på vej med et lovforslag, hvor der lægges op til, at bøderne fremover i udgangspunktet skal starte på 50.000 kr.
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen
Primært for virksomhederne
Makkerparret har efterhånden en mangeårig baggrund med udvikling af hjemmesider.
De har løbende hjulpet virksomheder med hverdagens små og store udfordringer - og derfor var det også helt naturligt for Yassin og Milo at række en hånd ud til detailbranchen.
Og den udstrakte hånd har branchen taget godt imod.
- Vi har allerede lavet partnerskabsaftaler med betalingsvirksomheder og landet aftaler med bryggerier og andre webshops, fortæller Yassin, der understreger, at det "virkelig er gået stærkt" med både udvikling, lancering og salg til andre virksomheder.
Han nævner som eksempel, at man er ved at lukke en aftale med et selskab, der sælger alkohol, og som "omsætter for et tocifret millionbeløb årligt".
Yassin Ayoub kan derudover fortælle om dialog med over 50 kunder samt over 30 virksomheder, som er i færd med at få integreret VerifyID på deres platforme.
- Det er virkelig motiverende at udvikle noget, som andre kan få glæde af. Så kommer pengene i anden række, understreger han.
Krystalklart mål
Fremadrettet har Yassin Ayoub også ambitionen skrevet for sig - nærmest krystalklart.
- Inden 1. januar skal vi have landet aftaler med 300 virksomheder, lyder det skarpt.
I alt mener han, at der i markedet findes omtrent 1700 danske webshops, som er potentielle mål for VerifyID.
Dog er det ikke kun den online detailhandel, som iværksætterduoen har i pipelinen, når det kommer til at rekruttere nye partnere til et samarbejde med VerifyID.
Således har Yassin Ayoub og Milo Mingolla Kielgast også en interesse i at udbrede deres løsning til den fysiske detail- og dagligvarehandel.
Et sted, hvor man ellers senest har forsøgt sig med brugen af børneagenter for at tjekke op på detailisternes aldersverificering.
Det vil VerifyID kunne sætte en stopper for, mener Yassin Ayoub - og faktisk har man allerede været i dialog med folk fra dagligvarebranchen, som har mødt det nye system med positive tilkendegivelser, lyder det.
- Hvornår var sidste gang, en ungarbejder turde spørge om ID ved køb af alkohol og tobak, spørger Yassin dertil retorisk.
Hvornår et konkret værktøj vil være klar til dagligvarehandlen tør han ikke spå om endnu - men "der går ikke længe", slår han fast.
I første omgang er blikket dog rettet stålfast mod ambitionen om de 300 onlinevirksomheder.
Brugen af børneagenter fik desuden tidligere på måneden Nærbutikkernes Landsforening til at true med en retssag mod Sikkerhedsstyrelsen, der har rullet initiativet ud med landets kiosker og dagligvarebutikker.
"Davids kamp mod Goliath" omtalte foreningens formand, Jesper Lundberg, det dengang.
Læs mere om den udvikling i artiklen her.